Det som jeg troede var en rigtig sund og god start på dagen, er måske det stik modsatte?

02-02-2015
Kære Lotte,

Jeg skriver til dig, da jeg har stor tillid til din omfattende viden om kost og ernæring og håber på, at du kan hjælpe mig.

Jeg har læst at fruktose er usundt, da det lagres som fedt i leveren.

Vi laver smoothies hver morgen oftest med jordbær, blåbær, æble og en lille banan. Dertil kommer granatæblejuice og en frugt/gulerodsjuice, som hældes oveni. selvfølgelig med protein også.

Jeg har for nylig læst, at Kræftens bekæmpelse fraråder mænd at spise fiskeolie, da en stor svensk undersøglse sammenkæder omega 3 og prostakræft.

Jeg har givet min søn og hele familien fiskeolie samt puttet olie i vores smoothies også i flere år.

Det som jeg troede var en rigtig sund og god start på dagen er måske det stik modsatte?

Kan du hjælpe mig med at blive klogere på dette?

Tusind tak for hjælpen!

Mange hilsner fra Naya
 
 
Hej Naya,
Tak for dit rigtige gode spørgsmål. Og tak fordi du passer så godt på din familie - det lyder som en dejlig juice.

Omega er en kompleks størrelse da det gælder om at få det helt rigtige forhold mellem omega 3 og 9, og det bedste forhold for mennesker -hvis det skal gøres nemt - er valnødder, avokado og i chiafrø.

Til dit spørgsmål omkring at give drenge/mænd Fiskeolie, og om det er skadeligt i henhold til svenske undersøgelser i forbindelse med prostatakræft, så vil jeg starte med at sige at jeg godt kan forstå det kan være svært at gennemskue sundhedsbranchen, da der altid på den ene side er en udbyder og på den anden side en opposition til kosttilskud/helsekost, og et eller andet sted i midten kan der være en sensationslysten medspiller. De undersøgelser der bliver lavet kan også være svære at gennemskue da det aldrig helt er gennemskueligt hvem der leder undersøgelserne - altså hvilke interessegrupper der står bag.

Jeg læste en artikel om at man skal passe på med fiskeolie hvis man har en aggressiv prostatakræft, og det giver god mening for mig af denne årsag:
For en del år siden faldt jeg over en tysk læge Dr. Max German’s egen forskning vedrørende olier og kræft. Han fandt ud af at fedt, også de gode olier - fremmer væksten af tumorer - lige på nær een olie, nemlig hørfrøolie (han havde ingen aktier i denne olie).

Så denne undersøgelse du omtaler lyder genkendelig. Selvom disse gode olier er rigtig gavnlige for os når vi er raske, så er der noget der tyder på at det er værd at undgå hvis man er syg af cancer. Denne undersøgelse jeg hentyder til er dog af ældre dato, og der er siden kommet andre olier til, som ikke var så udbredte i vesten dengang men som har fået fin omtale siden (hans undersøgelser startede i 1920) - her tænker jeg på chiafrø, som reagerer meget lig hørfrø - samt hamp/Cannabis og kokosolie.
 
Men bottom line er at du absolut ikke skal bekymre dig - du har en rask familie.
 
Når det så er sagt, så vil jeg give mit bud på omega "problematikken": Det er altid godt at variere mellem de forskellige omega kilder og bruge dem varieret ligesom resten af jeres kost. Og forholdet mellem omega 3 og 9 er altså lidt vigtigt og som nævnt så er valnødder, avokado og chia dem der løber af med sejren hvad forholdet indbyrdes angår.
 
Du behøver ikke have alle de her olier i huset på en gang, men når den ene er sluppet op - så køb den næste fra listen. Varier mellem følgende i dine smoothies, både for at få omega og for at kunne optage de fedtopløselige vitaminer som A, D og E - men det behøver ikke være i olieform – det kan også være en lille håndfuld græskarkerner (afhjælper prostatakræft forøvrigt) eller andre nødde/ kerner som du drysser i smoothien eller spiser ved siden af.
 
Brug også: Kokosolie (nemmest at arbejde med hvis i varm væske
Mandelsmør
Hørfrøolie
Hemp olie
Koldtpresset Oliven olie
Avokado – enten som olie eller hele frugten.
Chia frø
 
Hvis du bruger Chia, som jeg varmt kan anbefale, så kom en spsk. Chiafrø i den færdiglavede smoothie - rør rundt med en ske (blend dem ikke) og lad det trække i 10 min. Væsken bliver lidt tykkere af frøene, da de trækker meget væske til sig, og så er det faktisk lidt lækkert og godt til at sætte enzymerne i maven i sving, at man kan tygge lidt på frøene. Chiafrø er til og med også en af de bedste veganske proteinkilder, og frøene har som før nævnt den optimale omega sammensætning.
 
For at erstatte det gode fra fiskeolien kan du i stedet få dine E-vitaminer blandt andet fra mandler, avokado og grønbladet grønt
 
Og du får A vitamin blandt andet fra gulerødder og grønbladet grønt – ja… fra alle orange og grønne fødevarer.
 
FRUKTOSE
Til dit spørgsmål om fruktose så tror jeg du har læst om den industrielle fruktose som er ren fruktose udvundet af sukkerrør, majs og roer. Denne sukkerform hører ikke hjemme i kroppen, og det sætter leveren på overarbejde, giver den omtalte fedtlever, overvægt, ”kuk” i din forbrænding og så får det skyld for at være med til at give diabetes og mange andre livsstilssygdomme.
 
Efter min mening så har ’tilsat fruktose’ intet at gøre i fødevarer, og det har et misvisende og et eksotisk klingende navn der leder tanker hen på frugter. Som sammenligning så er den almindelige sukker du bruger i køkkenet halvt fruktose og halvt glukose og lige glukose er noget kroppens celler rent faktisk kan bruge. Jeg vil hellere spise almindelig sukker end jeg vil spise den omtalte industrielle fruktose.
 
Der er til gengæld ikke noget galt med den sukker der er i friske frugter – frugtsukker, som ikke skal forveksles med ’tilsat fruktose’ som er den industrielle fruktose. Altså ser du på en vare at der på indholdet står fruktose, så er det 'tilsat fruktose' og dermed et ’NO GO’ i min verden.
 
Spis bare masser af frugt, men husk at sukker er sukker, også selvom det kommer fra en naturlig og frisk kilde.
 
Jeg anbefaler at lave smoothies på så lidt frugt som muligt og altid frisk frugt og ikke fra karton.
 
Jeg anbefaler at bruge så mange bær (frost)og grønt som muligt, og det er et godt valg at søde med banan, da det er en genial superfrugt i sig selv.
 
Jeg anbefaler også at man vænner sig til at lave grønne smoothies på en base af grøn tea eller agurk – og så noget grønbladet grønt, selleri, avokado o.s.v. Skal der sødes så prøv med pære, agave sirup måske rød peber eller gå helt fra det søde - gør den syrligt med citron eller lime i stedet - og giv den lidt bid med ingefær eller/og chili.
 
Men har du børn i huset så er det de søde smoothies der glider ned, og du kan med fordel prøve at blende en smule havregryn med i drikken - eller komme de omtalte chiafrø i.
 
Se også www.bodyandsoulfood/opskrifter hvor jeg har postet smoothies fra min bog ”7 dage Raw” som er den opskriftssamling du får når du deltager på Body & Soul Food’s retreats.

Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

For at forhindre spam bedes du indtaste tegnene i feltet herunder:

 
Lotte Voigt Arnsted